Menu

De kedelige men væsentlige ting for virksomheder

14. december 2019 - Blog
De kedelige men væsentlige ting for virksomheder

Når du er selvstændig, så er der en stor del interessante og nervepirrende ting, som man skal forholde sig til. Nogle syntes og mener faktisk det er det vigtigste!
Kunder, netværk, samarbejdspartnere – det bliver alt sammen dækket her

Den følgende liste over temaer kan du bruge på den måde du helst vil. Men gør dig selv en tjeneste at anvende den!

Få en målsætning for firmaet

Mange kører bare derudaf i firmaet med aftaler, som skal fikses med det samme. Nogle gange er det dog afgørende at flytte fokus fra indefra forretningen til udefra, og opdage hvorhenne du vil hen med firmaet. Har du en ide for firmaet, hvordan udvikler du firmaet på det strategiske og praktiske leje. Nogle få af de ting som du kan gøre er, at bruge modeller til forretningsudvikling som De 4 P’er, Sostac, SWOT, SLEPT eller lignende. På den måde kan man faktisk ret nemt skabe et overblik over, hvor virksomheden er, og hvorhenne du gerne vil have den henimod!

Økonomi og regnskab – en nøglesten i firmaet

Det kan være noget opslidende, at fumle rundt i de økonomiske dokumenter. Lige på dette punkt kan man finde samarbejdspartnere, der overhovedet ikke har fået betalt deres regning til jer, og så står du og tænker over dilemmaet: Er det lige her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med inkassovarsel og er det meget lettere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er typisk ikke i hverdagene du ser det her, men når du laver halvårsregnskab og årsregnskab. Her er det vigtigt for dig at at have en anbefalelsesværdig bogfører og/eller en udmærket revisorvirksomhed. Revision af økonomi og arbejde med bogholderi er for de fleste virksomheder absolut ikke noget man ser frem til. Men revision af økonomien bør laves, og det er endnu en af de vigtige faktorer i dit firma, som du bør relatere sig til.

God stemning blandt dine medarbejdere

En stor del af det som skaber din virksomhed, det er dine medarbejdere. Hvis man ikke har solide medarbejdere, så har du ikke en udmærket virksomhed. Der er en stor del teknikker til, at skabe et dejligt sted at være og gøre dine ansatte tilfredse. Godt arbejdsmiljø er både noget der er tilfredsstillende for din glæde ved at være ejer af firmaet, men faktisk også godt for firmaets finansielle formåen. Glade ansatte er ofte villige til at gøre rigtig meget for at danne gode resultater.
Et helt centralt element er omgangstonen! Hvorledes taler du til dine medarbejdere, lytter man til dem og griner du af deres vittigheder også dem som måske er lidt for kiksede eller uheldige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt essentielt specielt i flade organisationer, at der er en udmærket og rar omgangstone.
Noget andet er gode materielle arbejdsbetingelser. Når man har ansat folk i det fri, så sørg for varm beklædning til regn, vind, hedebølge og bidende frost og solide beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Såfremt man har ansatte på kontor, så kan ting som gode og billige kontorstole og nye moderne og ergonomiske hæve sænkeborde til at forbedre standarden for dine ansatte. Det kan egentlig også været lækkert udførte interiør og andet indendørs kunst for eksempel flotte plakater, og luksuriøse kaffemaskiner som Nespresso Pixie eller lignende!

Dine samarbejdspartnere er vejen til din succes!

Typisk så har vi virksomheder en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som mennesker af kød og blod. Når vi prøver at tænke dem mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres univers. Så snart det bliver koldt og du ved din programmørs datter lige er blevet 3 år, så finder du selvfølgelig et toplækkert boldbassin fra Misioo, som du har købt gennem en af de andre firmaer, som du arbejder sammen med!.

Tilfør dit netværk værdi

Værdien af at have et godt netværk er rigtig stor! Uanset om du har et erhverv som VVS’er, bogførings konsulent eller noget helt andet, så er det meget vigtigt for dig at at have gode forhold til andre fagpersoner. Små ting kan gøre kæmpe forskelle! At give et effektivt tip om søgeordsanalyse eller give en symbolsk gave som eksempelvis kunne være Chino bukser hvis det har været en stressende tid At være et godt menneske overfor sine relationer i netværkene betaler sig også som forretningsmodel i det lange løb.

Kundepleje er vejen til god forretning

Kunderne er ikke til for din skyld. Du er til for dine kunders skyld. Det er afgørende du realisere dette. Uagtet om man hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familieopstilling eller sælger dem compound buer, så er det samme type issues. Man er til for mine kunder. Det som gør dig vigtig er, at det er dig, der skaber værdi for kunden. Hvis du ikke kan opretholde den for forbindelse og relation til kunderne, så har man som firma ikke nogle eksistensberettigelse! Således er det en god ide at bringe værdi til dine kunder også hvis du ikke sælger dem noget direkte. Det behøver ikke være så meget, men hvis du for eksempel forudser andre issues, som du regner med at din kunde vil støde på, så giv dem et godt råd. Du er specialisten!

Prøv at bruge listen her til at få nogle bedre interne nøgle målsætninger!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *